Derfor præsterer du bedre, når du er i mentalt balance

0
20
klatring

Når man dyrker sport på højeste niveau, har man ofte en lang række rutiner, ritualer og vaner, der alle har indflydelse på den daglige træning og præstationen i forbindelse med konkurrencer.

Elitesports- og ekstremsportsudøvere lever og ånder for deres sport. Derfor ser man også at disse personer sjældent efterlader ting til tilfældigheder. Der skal være styr på udstyret, tøjet og forberedelserne op til er planlagt ned til mindste detalje.

Ikke alle kan leve af deres sport og har derfor behov for et arbejde, for at kunne få enderne til at mødes. I den forbindelse er planlægning yderst vigtigt, for at opnå den mest optimale træning.

Derfor bør man også som seriøs sportsudøver tage sit mentale helbred seriøst. Det ses desværre fra tid til anden at folk brænder ud, før de overhovedet når til deres store mål for sæsonen. Dette kan ske fra tid til anden, og typisk har man hold snuden i sporet og kørt et stramt træningsprogram, uden at mærke efter og være opmærksom på de signaler som kroppen sender.

Træthed, uoplagthed, hovedpine, dårlige træningspas og lignende, er alle ting, der kan være indikationer på et mentalt helbred i ubalance.

Overvej en psykolog

Mærker du ovenstående indikationer, eller har du lagt mærke til andre unormale ting for nyligt?
Så kunne det måske være en idé at tage kontakt til en psykolog, der kan hjælpe med at skabe balance i dagligdagen og træningen.

For nogle skal der ikke de store justeringer til. Måske skal træningen planlægges anderledes, eller visse ting blot prioriteres højere i en periode.
For andre skal der kigges lidt dybere efter grunden til ubalancen og benyttes andre redskaber, for at få overskuddet tilbage igen.

Hvis man finder en psykolog i nærheden af ens bopæl, bliver det lettere at finde tid til. Holder man til i eller omkring København, kan en psykolog på Nørrebro eventuelt overvejes.

Hvis man tager sin sport seriøst, er det vigtigt ikke at tage for let på tydelige tegn på f.eks. overtræning. Der er set mange eksempler på selv professionelle sportsudøvere, er bliver ramt af overtræning. Overtræning kan føre til en træningsrelateret depression, der kan have store konsekvenser for dagligdagen hos den ramte person.

Overtræning ses i højere grad i udholdenhedsidræt i forhold til andre former for idræt. Ønsker du at læse mere om overtræning og symptomerne på dette? Hvis ja, så kan du følge dette link til sundhed.dk, hvor det står beskrevet mere udførligt.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here