Langt de fleste mennesker bruger omkring en tredjedel af deres liv på arbejdspladsen. Derfor er det også vigtigt, at man trives når man er på arbejde. Man kan naturligvis have dårlige dage, hvor det kan være svært at komme ud af sengen og svært at holde gejsten oppe, men det burde generelt være sådan, at man de fleste dage glæder sig og har lyst til at komme på arbejde.
Hvis du er leder, kan du overveje at give præmier til dine medarbejdere – inspireret af sportspræmier fra Profilshoppen.dk.
Ud over at man arbejder i den rigtige branche er det vigtigt, at der er et godt kollegialt sammenhold og en god dynamik på arbejdspladsen, så alle har det godt og alle snakker godt sammen når man er på arbejde.
Hvis man fornemmer, at nogen ikke trives, bør man snakke med sin leder eller måske personen selv, så man opretholder det gode kollegaskab. Den bedste medarbejder er nemlig en, der ikke alene gør sit job godt, men også er med til at sørge for at alle har det godt når de er på arbejde
Gør en positiv forskel
Der er flere måder at være en god medarbejder på. Man kan være god og effektiv på sin arbejdsplads, så man en forskel for produktiviteten på arbejdspladsen, men man kan også være en god medarbejder ved at være en god kollega og gøre en aktiv indsats for, at alle trives og der er et godt fællesskab.
Dette gavner både dine kollegaer og arbejdsplads, da glade medarbejdere ofte bliver mere produktive og når de har lyst til at arbejde og glæder sig til at komme på arbejde. Men endnu vigtigere end det, så bliver man vellidt blandt sine kollegaer og når man gør en aktiv indsats for at alle har det godt på arbejdspladsen. Der er flere måder man kan gøre det på, men den mest effektive er ved at holde øje med sine kollegaer, og ligge mærke til hvordan de har det. Ofte vil man nemlig hurtigt kunne se hvis folk ikke har det godt, og så kan man med fordel tage en snak med dem om hvad der nager dem
Gør en forskel inden et er for sent
Naturligvis er det nemmest at tage problemerne inden de vokser sig for store og dine kollegaer har fået det dårligt, derfor kan man forsøge at eliminere det dårlige arbejdsmiljø ved eksempelvis at sørge for et godt kollegialt sammenhold, hvor ingen er udenfor og alle er klar til at hjælpe hinanden. Prøv også at dyrke sport sammen – så kan I sammen dyste om sportspræmier og håneretten.